KRESZ Keréken – Kell-e jogosítvány az elektromos kerékpárra?

KRESZ keréken kampányunk keretében eddig főleg a kerékpáros és rolleres közlekedésre fókuszáltunk. Egyre többen választanak napjainkban alternatív – sokszor elektromos hajtású – járműveket, ezért érdemes tisztában lennünk a velük való közlekedés sajátosságaival, akkor is ha mi használjuk őket, és akkor is, ha csak a járdán vagy úton találkozhatunk velük.

Biztonságos közlekedés két keréken bejegyzésünkben bemutattuk a lábbal hajtott eszközökre, e-rollerre, segédmotoros és motorkerékpárra, valamint hagyományos kerékpárra vonatkozó szabályokat. Sajnos nem egyértelmű, hogy egy új eszköz beszerzése után pontosan melyik szabályok vonatkoznak ránk, nincs ez másként az egyre népszerűbb az elektromos kerékpárokkal sem.

Érdemes alaposan megfontolni, hogy milyen modellt választunk, legyen szó új vagy használt eszköz vásárlásáról.

Milyen szabályok vonatkoznak az e-kerékpárra?

Meg kell különböztetnünk pedálos rásegítős és gázkaros e-bike-okat, ezekre más-más szabályok vonatkoznak.

elektromos kerékpár jogosítvány szabályok

Pedálos rásegítés

Ha az elektromos kerékpáron a rásegítés csak akkor működik, ha pedálozik a vezető, és gázkarral nem rendelkezik, akkor az eszközt kerékpárnak kell tekinteni. Ennek megfelelően a következő helyeken lehet vele közlekedni:

  • kerékpárúton
  • kerékpársávon
  • ezek hiányában az út jobb szélén, a padkához közel

A szabályok szerint a járdán kerékpárt csak tolni lehet, felhajtani ide csak akkor lehet, ha az úttest alkalmatlan kerékpározásra – például kátyúk teszik balesetveszélyessé a közlekedést.

Még egy csavar van a dologban: csak akkor minősül kerékpárnak az eszköz, ha maximum 25 km/h sebességig működik a rásegítés, és maximum 300 W teljesítményű motorral rendelkezik.

Gázkarral rendelkező e-bike

Ha a jármű gázkarral rendelkezik, vagy más módon képes anélkül elindulni, hogy vezető hajtaná, már segédmotoros kerékpárnak minősül. Ennek vezetéséhez már bukósisak, jogosítvány és biztosítás szükséges!

Ha jármű ugyan csak pedálozás esetén nyújt elekromos rásegítést, de a motor teljesítménye nagyobb 300 W-nál, úgy szintén ebbe a kategóriába esik. Segédmotoros kerékpárral a KRESZ szerint kizárólag az úttesten lehet közlekedni. Lakott területen kívül is csak akkor lehet a kerékpárutat igénybevenni, ha ezt nem tiltja tábla.

Az Együttszabadon programsorozat és a KRESZ Keréken kampány a “Komplex programok Szabadszálláson a társadalmi együttműködés erősítéséért, TOP-5.2.1-15-BK1-2016-00003” pályázatnak köszönhetően valósulhat meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük