KRESZ keréken kampányunk keretében eddig főleg a kerékpáros közlekedésre fókuszáltunk. A technológia fejlődésével azonban a városi közlekedés is folyamatos változáson megy át, és habár főleg a fiatalabb korosztály vevő az újdonságokra, napjainkban már nem csak ők találhatók meg például az elektromos rollerek felhasználói között.
A használók számának növekedésével persze a gyalogosokkal és autósokkal történő összetűzések, sőt, sajnos a balesetek száma is növekszik. Egy kis odafigyeléssel azonban jelentősen csökkenthetjük a kockázatokat!
Jelen bejegyzésben bemutatjuk a legnépszerűbb, két keréken guruló közlekedési eszközöket érintő szabályokat, melyek betartásával biztonságosabbá tehetjük a közlekedést magunk és környezetünk számára.
Hol lehet egyáltalán ezekkel az eszközökkel szabályosan közlekedni?
Lábbal hajtott roller, görkorcsolya, gördeszka
A lábbal hajtott roller a görkorcsolyával és gördeszkával egyetemben sporteszköznek számít, így a meglévő szabályok szerint a járdán kell velük közlekedni, a gyalogosok zavarása nélkül. A lábbal hajtott rollerek esetében sík terepen kisebb végsebességet érünk el, mint az elektromos változatok esetében, így az ütközés és a sérülés veszélye is kisebb.
A kerékpársávot vagy kerékpárutat csak abban az esetben használhatják szabályosan, ha nincsen járda. Ha nincs sem járda, sem kerékpárút, leállósáv vagy útpadka, akkor a gyalogosokhoz hasonlóan, a menetiránnyal szemben lévő oldalon közlekedhetünk rollerral.
Roller használata esetén figyeljünk a gyalogosokra, akik még manapság sem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedő rolleresre például egy házból vagy üzletből történő kilépéskor.
Elektromos roller
Egy amerikai felmérés szerint az elektromos rolleres balesetek 80%-át esés, 11%-át tárgynak (pl. pózna, pad, kuka stb.) ütközés, 9%-át pedig mozgó tárggyal, így autóval, kerékpárossal vagy akár gyalogossal való ütközés okozza. A sérülések mintegy 30%-a a fejet érinti, így nagyon érdemes sisakot viselni, ha elektromos rollert használunk, hiszen már 20 km/h sebességnél is halálos lehet egy esés! Jobb egy kényelmetlen sisak, mint egy agysérülés!
Az elektromos rollerek egyelőre (legyen szó kis vagy nagykerekű, kis vagy nagy teljesítményű modellekről) segédmotoros kerékpárnak minősülnek a KRESZ szerint, így a szabályok szerint kizárólag az úttesten közlekedhetnének, és vezetésükhoz jogosítvány valamint bukósisak szükséges. Nem véletlen, hogy ezek egy részét nem tartják be az emberek: a gyakran apró kerekekkel felszerelt roller az úthibák miatt nagyon veszélyes lehet a forgalomban.
2021 végére várható az új szabályozás elfogadása mely bevezeti a „kis teljesítményű motoros roller” fogalmát, mely önerőből maximum 25 km/h sebességre és 350 W teljesítményre képes. Ilyen eszközzel közlekedve a kerékpárra vonatkozó szabályok vonatoznának ránk, annyi kitétellel, hogy nem szabad utast szállítani és a 25 km/h sebesség nem léphető át.
A „nagy teljesítményű motoros roller” az e fölötti teljesítményű gép, ezt 16 éves kor fölött lehetne csak használni, utas nélkül, a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályok betartása mellett.
Kerékpár
A jelenleg is érvényes KRESZ szabályok szerint kerékpárral a következő helyeken lehet közlekedni:
- kerékpárúton
- kerékpársávon
- ezek hiányában az út jobb szélén, a padkához közel
A szabályok szerint a járdán kerékpárt csak tolni lehet, felhajtani ide csak akkor lehet, ha az útteset alkalmatlan kerékpározásra – például kátyúk teszik balesetveszélyessé a közlekedést.
Egyirányú utcába akkor hajthatunk be kerékpárral, ha ezt tábla engedélyezi az útszakasz elején.
Útkereszteződésben vagy gyalogátkelőhelyek előtt le kell szállni a kerékpárról, és azt tolva kell áthaladni az úttesten. Ez alól kivételt képez a kialakított kerékpáros átkelő, melyet általában a gyalogátkelő mellett, azzal párhuzamosan festenek fel, és gyakran mindkét oldalán kerékpárúthoz kapcsolódik:
Motorkerékpár
Motorkerékpárral kizárólag az úttesten lehet közlekedni, sehol máshol. A fehér szaggatott vonallal felfestett „nyitott kerékpársáv” az egyetlen más hely, ahol a szabályoknak megfelelően (KRESZ 18. § (10)) ideiglenesen, a szembejövő forgalom elengedése érdekében tartózkodhat a motorkerékpáros, ha szükséges.
Kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül igénybe veheti a kerékpárutat akkor, ha nincsen tábla, amely ezt tiltja (KRESZ 13. § (1) e) “Kerékpárút” (26. ábra)). Városban tilos kerékpárutat vagy zárt kerékpársávot (sárga vonallal és kerékpár szimbólummal jelölve) használni ilyen járművel.
Az Együttszabadon programsorozat és Keréken kampány a “Komplex programok Szabadszálláson a társadalmi együttműködés erősítéséért, TOP-5.2.1-15-BK1-2016-00003” pályázatnak köszönhetően valósulhat meg.
2 Replies to “KRESZ Keréken Kisokos – Biztonságos közlekedés két keréken”