KRESZ Keréken – Roller és E-roller Kisokos

KRESZ keréken kampányunk keretében eddig főleg a kerékpáros közlekedésre fókuszáltunk. Egyre többen választanak azonban napjainkban alternatív – sokszor elektromos hajtású – járműveket. És nem csak a fiatalok!

Fiataloknak és idősebbeknek egyaránt ajánlott bejegyzésünkben átvesszük a rolleres közlekedés alapjait, valamint kivesézzük, hogy mire érdemes figyelni roller vásárlásakor és az azzal való közlekedéskor, hogy elkerülhessük a velük kapcsolatos veszélyeket.

Hol közlekedhetünk rollerrel szabályosan?

Biztonságos közlekedés két keréken bejegyzésünkben bemutattuk a lábbal hajtott eszközökre, e-rollerre, segédmotoros és motorkerékpárra, valamint hagyományos kerékpárra vonatkozó szabályokat. Sajnos nem egyértelmű, hogy egy új eszköz beszerzése után pontosan melyik szabályok vonatkoznak ránk. A lábbal hajtott és elektromos rollerek esetében más-más KRESZ szabályokat kell betartani.

Lábbal hajtott roller

A lábbal hajtott roller a KRESZ szerint sporteszköz, így a meglévő szabályok szerint a járdán kell velük közlekedni, a gyalogosok zavarása nélkül. A kerékpársávot vagy kerékpárutat csak abban az esetben használhatják szabályosan, ha nincsen járda. Ha nincs sem járda, sem kerékpárút, leállósáv vagy útpadka, akkor a gyalogosokhoz hasonlóan, a menetiránnyal szemben lévő oldalon szabályos a közlekedés.

Elektromos roller

Egyelőre minden elektromos roller segédmotoros kerékpárnak számít, és így kizárólag az úttesten, jogosítvánnyal, bukósisak használata mellett lehetne velük szabályosan közlekedni. Az úttesten való közlekedés az e-rollerek sebessége és kis kerekei miatt nagyon veszélyes lehet.

Az elektromos rolleres esések 30%-a fejsérüléssel jár!

2021 végén számítunk új szabályozásra az egyre népszerűbb, és a fentiek fényében általában szabálytalanul használt, e-rollerek vonatkozásában. Bevezetésre kerül a “kis teljesítményű motoros roller” fogalma, mely önerőből maximum 25 km/h sebességre és 350 W teljesítményre képes. Ilyen eszközzel közlekedve a kerékpárra vonatkozó szabályok vonatoznának ránk, annyi kitétellel, hogy nem szabad utast szállítani és a 25 km/h sebesség nem léphető át velük.

Érdemes alaposan megfontolni, hogy milyen rollert választunk magunk vagy gyermekünk részére, mert ezek a járművek a kerékpároknál jóval instabilabbak, a gyalogosok kevésbé számítanak még megjelenésükre, emiatt pedig közlekedés közben veszélyesebbnek is számítanak.

Veszélyek – Ezekre érdemes figyelni, ha bármilyen rollert vásárolunk vagy használunk

A három legfontosabb tényező a stabilitás, a sebesség és a fékezési képesség.

Minél nagyobb a roller mérete és minél nagyobbak a kerekei, annál stabilabb az eszköz. Ha közlekedési eszköznek, és nem sporteszköznek vásárolunk rollert, válasszuk a nagyobb kerékkel rendelkező modelleket.

A sisak a legfontosabb rolleres kellék

A lábbal hajtott rollerek esetében sík terepen kisebb végsebességet érünk el, mint az elektromos változatok esetében, így az ütközés és a sérülés veszélye is kisebb. E-rollerrel 30-40 km/h sebesség is elérhető, mely esetben már egy kátyú vagy vizes levélkupac is tragédiát okozhat. Nagyon fontos, hogy viseljünk sisakot és követeljük ezt meg a gyerekektől is! Már 20 km/h sebességnél is halálos lehet egy esés! Jobb egy kényelmetlen sisak, mint egy agysérülés!

Egy amerikai felmérés szerint az elektromos rolleres balesetek 80%-át esés, 11%-át tárgynak (pl. pózna, pad, kuka stb.) ütközés, 9%-át pedig mozgó tárggyal, így autóval, kerékpárossal vagy akár gyalogossal való ütközés okozza. A sérülések mintegy 30%-a a fejet érinti.

Elektromos rollerek esetében szintén nagyon fontos a fékezés hatékonysága: válasszunk (tárcsa)fékkel rendelkező modellt, mellyel hatékonyabban tudunk megállni egy váratlan helyzetben. Legbiztonságosabbak a mind első, mind hátsó fékkel rendelkező modellek.

Az Együttszabadon programsorozat és a Kresz Keréken kampány a “Komplex programok Szabadszálláson a társadalmi együttműködés erősítéséért, TOP-5.2.1-15-BK1-2016-00003” pályázatnak köszönhetően valósulhat meg.

One Reply to “KRESZ Keréken – Roller és E-roller Kisokos”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.